Atas Usaha MPJ, Warga Emas Terharu Dapat Bantuan Rumah PPKB

 Jantan...Terima kasih MPJ & KWPKB


Roslan menyerahkan replika kunci rumah kepada Jantan diperhatikan tetamu yang hadir


Roslan menurunkan tandatangan simbolik perasmian  


"Pendapatan saya yang hanya bekerja sebagai pembersih masjid ditambah usia yang semakin lanjut pastinya tidak mampu untuk saya mendapatkan rumah sebegini, terima kasih kepada mereka yang prihatin dengan nasib saya."

          Begitulah luahan Jantan Dollah, 66, penerima sebuah rumah bina baru melalui Program Pembasmian Kemiskinan Bandar (PPKB) Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar (KWPKB) atas usaha Majlis Perbandaran Jasin (MPJ).

          Warga emas kepada lapan anak itu berkata, akibat kesempitan hidup, dia bersama anak-anaknya sebelum ini terpaksa menumpang di sebuah rumah di Kampung Bunga Raya, Ayer Molek, sehinggalah pihak MPJ mencadangkan namanya kepada Pejabat Daerah dan Tanah Jasin untuk mendapat kelulusan sebagai salah seorang penerima bantuan melalui program berkenaan.

          Jantan yang turut mempunyai seorang anak orang kelainan upaya (OKU) terlantar tidak menyangka terpilih menerima rumah berkenaan berkata, dengan usianya yang semakin meningkat dan tidak mempunyai pendapatan tetap, pemberian rumah itu pastinya amat bermakna bagi mereka sekeluarga.

          "Alhamdulillah, nasib saya tetap dibela oleh pihak berkenaan dan kami benar-benar bersyukur atas bantuan rumah ini,” katanya ketika ditemui di Majlis Penyerahan Bantuan Perumahan Bandar KWPKB di Sungai Renggi, Merlimau, di sini.

          Majlis penyerahan rumah tersebut disempurnakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Merlimau, Roslan Ahmad.

          Hadir sama, Yang Dipertua MPJ, Murad Husin; Setiausaha MPJ, Ainu Nizla Kasman; Penghulu Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau, Lazan Ali; Ketua WHIP MPJ, Jazlee Pit; Ahli Majlis MPJ, Yam Abdullah dan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Merlimau, Datuk Sidang Md Akil Ghafar.

          Sementara itu, Murad berkata telah menjadi keutamaan pihak MPJ untuk membantu golongan memerlukan serta kurang mampu yang ada di dalam daerah Jasin.

          Menurutnya, inisiatif yang dilakukan oleh pihak MPJ ini, secara tidak langsung memberi peluang kepada golongan yang memerlukan untuk memiliki rumah sendiri dan baru sekali gus menikmati kehidupan lebih selesa bersama keluarga tersayang.

         "Langkah pro-aktif yang dilakukan oleh pihak MPJ ini adalah untuk memberi fokus kepada usaha pembasmian kemiskinan di peringkat daerah Jasin selari dengan status Melaka Negeri Maju," ujarnya.   

Comments